November 25, 2007

أية


أعت اقلب في صفحات المنتدى القديمة ، حنين غريب بيربتنى بالمكان دة مع ان مبقاش خلاص فية اى صلة بينى و بينة حاولت كتير أقاطعة بس كنت دايما بتسلل من نفسى و ألقى علية نظرة لغاية ما خت قرار انى مشاركش فية بس أبقى دايما متابعة أحداثة
عموما مفتنيش كتير لانك ممكن تعد بالشهور متشفش اى حدث جديد حصل فية لا الناس بقو الناس ولا المنتدى لسا محتفظ برونقو
كانت حياتنا كلها بتدور فى فلك واحد حوالين صفحات المنتدى فى المسجد و الكلية و فى التليفون كان اغلب حدثنا عنة و عن اعضائة و مواضيعه أصدقاء كتير اوى عرفتهم من المنتدى و رغم ان كل واحد فينا بقى بعيد و هجرنا المنتدى بس لسا لغاية دلوقتى صداقتنا ذى ما هى و لله الحمد
اية واحدة من الناس الى عرفتها من المنتدى بنت عسولة كتبت موضوع محدش فهم منة حاجة خالص هى نفسها لو قراتة دلوقتى مش هتفهم هى كانت عايزة تقول فية اية و انقلب الموضوع من شكوى من موقف صعب حصلها لنكتة التف حواليها كل اعضاء المنتدى و لقيت نفسى بدافع عنها و بضحك فى نفس الوقت و عرفت انها معانا فى الجامعة بس فى كلية تانية و عادى أتقابلنا و نفس الترتيب الى عرفت بية ناس من المنتدى لغاية ما بنبقى اخوات فى الله
قابلتها بعدها بكام اسبوع كنا فى رمضان ووعتها انى هزرها مرة فى البيت بس محددتش معاد و لقيت نفسى تانى يوم العيد بتصل بيها و بستاذن فى الزيارة

و كانت ...
ابتديت علاقة من نوع غريب هى اساسا بنوتة من نوع مميز كانت جواها برائة نوعها قليل لما تقابلها و تشفها فى حد مش معنى كدة انها دلوقتى مش بريئة بس محدش فينا بيفضل على حالة
نرجع للبرائة بنوتة حبا الحياة اوى و منفتحة على العالم كلة بس من جواها بتدور على حاجة و يظهر انى انا كمان فى الوقت دة كنت بدور على حاجة و انا مش واخدة بالى يمكن بعد كل المدة دى مش عارفة احط ايدى عليها اوى
يمكن كنت بدور على حضن او نظرة فى عنيها شدتنى ليها مش عارفة بس هى عندها قدرة رائعة على الاحتواء
احتواء الام و انا اعنى الكلمة دى جدا
و يظهر انها لقت فيا حاجة هى كمان كانت بدور عليها و من اللحظة دى ابتدت قصة صداقة و اخوة فى الله ملكت الكتابة عندى فقيرة جدا على انها توصفها
و الامور كانت ماشية بطريقة خلت الناس كلها تلتفت و تركز معانا و كنا حديث المدينة زى ما بيقولو انا نفسى كنت مستغربانى لانى مش من الشخصيات الى ممكن تتعلق بحد لحد اللزقة كدة لانى مهما كنت بحب مش بسمح لحد انة يقرب من خطوتي الحمرا
المهم ابتدت الضربات تدخل ورا بعض و كنت فى كل ضربة من دول اقول لا يمكن هنقدر نبص فى وش بعض تانى و كانت بتعدى و بعد مدة لو سالتنى اية الى حصل هالك مش فاكرة كانت مشكلة جامدة اوى و اتحلت و الحقيقة هى كان ليها الفضل بعد ربنا انها دايما تجمع الشمل انا بعترف بكدة بس يظهر ان الحب لما بيزيد اوى كدة بيكون فوق احتمال قلوب البشر
اتعرضنا لهزة جامدة اوى كل واحد فينا كان بيجرى فى طريق فى محاولة لانقاذ ما يمكن انقاذة من صداقة واشكه على الانهيار
و بعدت اية و سافرت بعيد ....
سنتين و رجعت مصر تانى شفنا بعض كام مرةوسط ناس كتيرة بس اكن جدران من الفولاذ كانت تفصل بينا بعد لما كنت بشفها كنت بحس ان غضب الدنيا كلها مالكنى و اول ما تمشى و تدينى ظهرها كنت بحس بحنين الدنيا كلها بين ضلوعي لو شفت الموبيل بيرن و اسمها مكتوب كنت بحس ان مليون عفريت بيتنطتو ادامى و بعدين اعد مكتئبة كام يوم لانى نفسى اسمع صوتها ( شزوفرنيا صح عادى)
المهم ان حصل حاجة كدة خلتنا نرجع نتكلم تانى و فجاءة ابتدى الفولاذ فى الزوابان و الدنيا اتحسنت كتير بس يظهر ان اثار السنين هتفضل معلمة جوانا
يا رب الاثار تروح
بس لا انا الى كنت زمان ولا هى نفس البنوتة بتاعت زمان ولا الظروف الى كانت زمان مسعدانا اننا نقرب كدة لسا موجودة

أية متعر فش انى هكتب عنها هى متعر فش أساسا انى عندي blog
بس انا بكتب عشان حسيت انى عايزة اكتب
وحشتني شقة مصر الجديدة
ووحشتنى البلكونة الصغيرة
وحشتنى البيتزا
وحشتنى مكالمتنا الى الجران كانو بيتلمو على صوتنا فيها
وحشنى جنانك
وحشنى nuts & nuts
وحشتنى السواقة بدون هدف
وحشنى جنونى
انا وحشتني نفسى
ووحشتينى فكتبت
و بس

4 comments:

Anonymous said...

:)

يقول أنى امرأة said...

كنت عارفة

أندلس said...

كل ما أكتب حاجة هنا أمسحها
هنا تحديدا مش لاقية كلام أقوله

انت كمان

وحشتيني أوي

يقول أنى امرأة said...

منورة
و الكلام اكيد وصل