February 26, 2008

اجاهد حبى


مرت ثمانية أشهر على زواجنا
و كعادة كل شهر اشعر بمغص شديد يقلب مزاجي و يجعلني شديدة التوتر و الاستعداد للبكاء من ابسط الأشياء
طال المغص ولا شئ
حامل معقول
لأ انا مش هستعجل و أقول لحبيبي
المغص يزيد و إحساسى بالتوتر و قلبه المزاج مخلينى مش مستحملة حد يكلمني .
خلاص و انا مروحة من الشغل أول ما انزل من الباص اشترى التحليل المنزلي و أشوف آية النظام
مكتوب على الغلاف لو ظهرت العلامة الثانية يبقى فية حمل
طيب انا هعملو و هسيبو أقوم بقى ادعبس في الشقة كدة اخلص الى ورايا قبل ما قلبى يرجع من الشغل
اة نسيت التحليل
اية دة دا ظهر علامتين
ببلاهة واضحة معناه ايه ده


عدت ثلاث أيام و لم اخبر احد بموضوع التحليل المنزلي كانى لم اعرف شئ و قرر حبيبي ان الموضوع كده يستلزم بقى إننا ننزل نعمل تحليل
و شدني ذي الأطفال عشان ننزل – أصل الكبسة في الموضوع ده بتبقى وحشة


طيب حضرتك ممكن تروحو و تيجو بعد ساعة كده عشان تعرفو النتيجة
لا إحنا هنقعد لغاية ما النتيجة تظهر

يمر الوقت بطريقة تحرق الدم
اسمع اسمي
أتفضلوا النتيجة
شكلوا مكشر أكيد باينه
ايه مكتوب ايه
Positive
اعد على السلالم و ابتدئ نوبة من البكاء
يا ستى بقلك حامل
منا عارفة
طيب يا حبيبتي قومي نعد فى بيتنا براحتنا كدة الناس عمالة تتفرج علينا
لا انا مش هقوم – جوايا كم دموع لازم اخلصوا الأول

بعدها بيومين
عندك كام سنة و دة الحمل الكام و فيه اى تؤم في العيلة
24 و الأول لا مفيش
طيب دى شوية تحاليل عايزاكى تعمليها و أشوفك بعد 3 أسابيع
ايه دة هو انا مش هشوفة
هو مين ده
النونو
قومي روحي يا حبيبتي
و طول الطريق يضحك حبيبي عليا و يفهمني انه لسا ولا حاجة عشان تبان
و تمر الأسابيع ورا الأسابيع و كل مرة انا عايزة اشوفو بقى
و الرد المعتاد لسا
لغاية ما جت اللحظة إلى استنتها

أول مرة تعملي سونار
ايوا
طيب أنت عايزة ولدولا بنت
انا عايزة حد يريح قلبي و يدخل الجنة
و أخيرا شفتو
صغنون اقتحمنا علية خلوتو و كان شديد الانزعاج
إحنا كده اطمنا على القلب و كله تمام
طيب ينفع نستني شوية كمان
شوية اية أنت شايفة هو أخد جنب مش راضى يتحرك عشان ازعجناة ده حتى قافل رجلة مش عارفي نشوف ولد ولا بنت
طوال الطريق
عارف يا عيوني انا نفسي أجيب سونار فى البيت علشان اعد طول اليوم أراقب هو بيعمل ايه بجد حاسة أنى نفسي اعد متابعاه يا ترى تفتكره بيعمل اية طوال اليوم .
خلاص نبيع الشقة و نجيب سونار – يقولها حبيبي مازحا

طوال فترة الحمل لم اعرف اذا كان ولد ولا بنت لكن مع كل كشف تؤكد لى الطبيبة انه ولد لكثر حركته
و انا أرد مش مهم المهم يجى بقى ده وحشني آوى آوى
سعادة جميلة أول ما حسيت بأول حركة
و لغة عميقة و دافية اوى تكونت ما بيني و بينة فقط
بعرف امتى بيصحى و امتى بينام و امتى تكون الحركة دى بتاعت اللعب و امتى يركلني بغضب لما انسي نفسي و اعد طوال اليوم منغير ما أكل شئ
اجري بسرعة اكل حاجة مسكرة عشان ينعنش كدة و يرفصنى برجلة علامة على انة كلو تمام
فى كل لحظة هو معايا انا و بس
يقطع السونار جلساتنا المنفردة و كل الناس تتفرج على حركاتة الخاصة بيا
لكن هو يعلن ان محدش هيجبرو انه يعمل حاجة مش عايزها و يفضل طوال وقت السونار مستكين على وضع السجود مع ضم قدميه

و عديت ثماني أشهر و أسبوع بكل ما فيها بألمهما و لحظاتها الجميلة و جاء القرار بضرورة الإسراع فى الولادة قبل الميعاد

أنا نايمة على السرير فى اتجاه غرفة العمليات و ايديا الاثنين على بطني لا أحرك شفتي ولكنى أحرك أنامل يدي متحدثة آلية فى صمت
اطمئنة انها كلها لحظات و يخرج الى العالم الخرجى
لكى يستعد و يودع عالمة الخاص ليأتي إلى عالمي و حضني
بداخلي أحساسين
واحد عايزة اشوفة بقى و التانى دا خلاص هيطلع بره بطني و هنبتدى بالتدريج نبعد عن بعض .
كثيرة هى الأنوار فى غرفة العمليات
انت هتنامى و تصحي تلاقى النونو جنبك ان شاء الله
يلا
لا استنوا لما كل الرجالة الى فى الغرفة يطلعوا بره – ده كان اتفاقي مع الطبيبة ان يكون الطقم كله ستات و ان زوجي يدخل معايا الولادة
و بسبب الشرط الأول و اصرارى علية بعتو يجيبوه طبيبة التخدير من بيتها لان مكنش فية غير طبيب و مع ان الطبيبة دى تبقى زوجته الا انة أتغاظ جدا و منع زوجى من الدخول رغم ان طبيبتي قالت لة انها موافقة و ان زوجى طبيب بس هى كانت مسالة عند و حرمني من تواجد ملاكي و طبعا معرفناش نصور العملية فيديو و حرمني انى أشوف اللحظات الأولى لصغيري فى الدنيا – دى مشكلة الولادة القيصري بتحرم من متعة كبيرة .
المهم بعد ما اطمأنت ان كلوه تمام و كانت كلماتي الأخيرة للطبيبة
الله يخليك انا عايزه الجرح يبقى شكلوه جميل عشان انقتى تهمنى
يلا ننام
و قبل ما اقول يلا------------




فوقى جبتي ولد زى القمر
افتح عيوني لاجد نفسي فى غرفة غير غرفة العمليات مليانة سراير و أجد امى واقفة امامى عينيها كلها دموع مع ابتسامة – انا متخيلة يا امى حالتك كانت عاملة اذاى و انا فى العمليات - تسالنى بعض الأسئلة و أنا أرد بحركات وجهي فقط
حاسة ان نفسي بيروح منى
تخرج و يدخل حبيبي و يدخل معه الطبيب اياة
آنت عارفة مين ده
ده قلبى
ينظر الى الطبيب مندهشا
طيب كده تمام حمد لله على السلامة .
و شفتك يا حتة منى
اول ما شفتك فلتلك انت واحشني اوى يا حمزة
و من رحمة ربنا على الام الرضاعة
ان كان خرج من جوا بطنك بس هو لسا لصيق فيكى و مش عارف اى حد فى الدنيا الغريبة دى غيرك
لغتك و كلامك معة مش ناسية
عرفنى من صوت دقات قلبى و لمسة ايدى و ريحة جلدى
صغير قوى و جميل اوى اوى


كل يوم بيعدى بيكبر
ابتدى يعرف الناس و يضحك لحد غيرى
بقى عندو 6 شهور لازم ندخل اكل مع الرضاعة
يعنى هيبتدى التصاقه بيا يقل
لازم يخرج و يتعود على باباه عشان دة اول أخر فى حياته
بيخرجو هما الاتنين مع بعض
صحيح لوقت قصير جداا بس ساب حضنى و خرج لوحدة
كان جوا بطنى كل مكان معايا
طب لو جاع
مش مهم هجبلو بسكوت
انظر الية نظرة فرح بيكبر بس يعنى هو كدة خلاص بقيت مش مهم اكون موجودة علطول عشان الأكل

قربنا نكمل 8 شهور
يلا بقى عايزين نشوف امتى هينام فى غرفة لوحدة

فرحانة بية بس حاسة انى بجاهد حبى و انايتى كتير
لو عليا مش عايزة أبعده عن حضنى
بس هو كل يوم بيكبر و بيبعد عنى واحدة واحده
قاسى الاوى الاحساس دة
تحب لدرجة ان قلبك يوجعك و تجاهد نفسك عشان مش تخنق الى بتحبه
تفرح انة يعتمد على نفسه و يصعب عليك انة بيبعد عنك
العالم بتاعة بيزيد و مش بقيت انا العالم لوحدى
نفسى افضل محاوطة علية وانا بايدى الى بخرجه لبره لبعيد
ضحكته دى بتعتى انا و بس لكنى لازم اخلية يضحك للعالم كلة
بكرة يكبر و يحب و يتجوز و يسيب بتنا مش سريرة و بس

حاسة انى بعيط من دلوقتى عشان هيوحشنى

8 comments:

arabicya said...

مبروووووك
تحياتى

la3lahakhier said...

ياخبــــــــــــــــــــــــــــــر تصدقى انى قربت اصدق ان اللى قال ان الستات مختلفة ولو شفت مليون ست تبقى شفت مليون دا مابفمهش ..
احسنت فعلا ..كلنا تلك المرأة يا سيدتى ..قنوات دمعية مخلصة وكريمة جدااااااااااااااااا
امنياتى بالسعادة

أندلس said...

مكتوبة تحفة يا موءة
ربنا يبارك لك فيه ويخليهولك يارب
فتحت نفسي

يقول أنى امرأة said...

arabicya
الله يبارك فيك
نورت

la3lahakhier
عجبنى اوى تعبير قنوات دمعية و مخلصة
صحيح كل ست جواها كم كبير من الدموع نسبة مختلفة من واحدة لاخرى بس الاساس موجود
اما الاختلاف الاكبر بقى فى طريقة خروجة شريحة كبيرة بيبقى نكد و اكتئاب و اخرى حصة دموع شهرية اما القليل من يخرجونة منغير ما ينكدو على الى حواليهم و دة مهم
اسعدنى مرورك

اندلس
اين انت
شدى حيلك ربنا يكملك الزواج على خير

أندلس said...

حاولت كتير جدا جدا أتصل بيك لفترة وبيتك كان محدش بيرد وموبايلك مقفول
ظننت أنها الحرب
بس بعدها انشغلت جدا اعذريني
وحشتيني أوي
ادعلنا معاك

جسر الى الحياة said...

عارفة فكرتينى بكل مواقف ولادة اطفالى التلاتة بجد دى نعمة من ربنا وجود الاطفال فى حياتنا... دول كنز كل ام ربنا يخلى مولودك ويجعله صالح ان شاء الله

أُكتب بالرصاص said...

السلام عليكم

تعرفي انك بتوصفي احساسي بالظبط

لا..
اقصد مشاعري تجاه المولود وانتظاره

وكمان انا شايل هم فراق البنت لما تتجوز من دلوقت

اللهم صبرنا
واوعد كل مشتاق للخلف
وصبره على فراقه عند الجواز

يقول أنى امرأة said...

العزيزة جسر الى الحياة
اتابعك من مدة و عجبنى اوى البلوج بتاعك
ربنا يبارك لك فى اولادك و يبارك لهم فيك

اكتب بالرصاص
اسعدنى جدا مرورك و ربنا يبارك لك فى المولود القادم و يرزقك برة ان شاء الله استغل وجودة و هو لسا جوة و سمعه صوتك كتير علشان اول لما يتولد و تأذن فى ودنة يبقى عارف انك بابا و يحس باللامان