March 3, 2008

رأفت الهجان



كنت صغيرة مع عرض اولى حلقاتة
و من اول حلقة و انا شايفة علامات الاعجاب و ملامح الذكريات على وجة بابا و افتكرت مع صوت الموسيقى الرائع المصاحب لاحداث المسلسل احداث الحرب الى كان بابا دايما بيحكلنا عنها و مش بيفوت فرصة منغير ما يحكى ان اذاى المصرين بكل فأتهم صنعو ملحمة تاريخية فى الفطرة دى من تاريخ مصر مش بس فى المجال الحربى لا دا حتى البائع البسيط و النساء فى بيوتهم و كانت الحكايات دى بتزرع معنى الوطنية اوى جوانا و رغم الجرح الكبير الى كان فى رجلة و الى السنين معرفتش تضيع اى حاجة من ملامحة كنت دايما بتفرج علية و احس انة وسام فى بيتنا ان عندنا بطل حرب
و تكمل موسيقى رافت الهجان السنفونية الوطنية و تعيشنا معاها جوا الملحمة
اد اية تاثرت و هو منبوذ حتى من اخواتة و القشعريرة تضرب فى جسمى لما يقله مصر محتاجاك يا رافت و هو يرد و انا رقبتى سدادة و كنت بتفذع معاة لما كان فى اسرائيل و بيشوف الكوابيس و كنت بستنى المدة الى ما بين كل جزء و التانى علشان اعرف اية الى هيحصل و قبل احداث الجزء الاخير كنا دايما بنشوف محمود عبد العزيز بيجرى فى النادى علشان يخس و احمد اخويا يجرى علية و يقول عمو رافت اهة يا بابا
و كان فى راى العمل الوحيد الرئاع لمحمود عبد العزيز الى مش هيعرف يعمل زية ولا حد هيعرف يعمل تانى مسلسل كدة
و لغاية يومنا هذا كل ما يتعاد المسلسل لازم اعد اتفرج علية
لا دا انا بفضى نفسى من اى حاجة علشان اعد اتفرج علية
وفى كل مرة اعد اترحم على شهدائنا و اترحم على بابا الى كان بيتاثر بنفس المشاهد دى
لدرجة ان زوجى بيعد يقلى انت مبتزهقيش من المسلسل دة
برد اقلة دا تاريخ و ذكرى حلوة بحس بايد بابا و انا نايمة فى حضنه بتفرج علية .
افوق من دة كلة على صدمة
بعد ما كنت راسمة صورة البطل
الى ضحى بكل حاجة علشان بلدة يجى الشئ الى اسمة جمعة الشوال الاصلى و يطلع فجاءة على كذا قناة فضائية يشوة الحلم الجميل و يتكلم عن علاقاتة و مغامراتة الى صحتى على واقع وحش اوى
هو اساسا شكلو حشاش
حتى المزيعات من قناة النيل فى احدى الحوارات كانو مكسوفين منة و عمالين كل شوية يغيرو الموضوع لانة بيقول كلام مينفعش يتقال
ضيع الحلم و الخيال الواسع الى كنت بسبح فية
و جاتلى حالة قرف
و اعت كدة مدة
لغاية ما لقيت رافت الهجان بتتزاع دلوقتى على قناتين فضائيتين
و لقيت نفسى بتفرج تانى بنفس الروح
و ببكى فى نفس المشاهد
وببص يمنى اشوف بابا بيدمع
و انا نايمة على رجلة اتحسس على مكان الاصابة
و اصحى على الموسيقى الخلابة و قولة و انا رقبتى سدادة

1 comment:

la3lahakhier said...

ماشاء الله بوست جميلة كالعادة طلى على ردى فى مدونتى

فى انتظار المزيد